7. august 2007

Nam, nam -Ripsgele!

I går lagde jeg ripsgele. Fikk 6l utrolig store og flotte rips av ei på jobben -ferdig plukket! I helgen fikk jeg endelig somlet meg til å plukke inn bæra mine, men de var borte. Sikkert fuglene som har tatt de :-(

Har funnet bestemors gamle oppskrift i kokeboka hennes. Den er veldig enkelt å lage!

2 dl vann pr liter rips
1 kg sukker pr liter råsaft
1 ts vaniljesukker pr liter råsaft

Skyll bærene og sett de over svak varme sammen med vannet. Kok bærene til de er "godt itu". Sil fra og mål hvor mye råsaft du har fått. Kok opp råsaften, bland i sukkere + vaniljesukker og kok langsomt i ca 30 min. Rør minst mulig. Ta bort skummet som legger seg i overflaten. Mange tar "geleprøven", men det har jeg aldri gjort, koker heller litt lenger.. Hell over på rene små glass. Sett kjølig og nydelig til kjøtt -spesielt vilt!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails