10. juni 2008

Ukjente blomster

Vært på tokt i hagen i dag og her kommer noen bilder av planter som jeg ikke er helt sikker på hva heter. Noen som kan hjelpe meg?

Bilde 1: Dette tror jeg er en urt, svar: ??


Bilde 2: Tror disse også er en urt. Svar: Venstre side: ?? Høyre side: Østersurt, Mertensia maritima


Bilde 3: Trodde det var kornblomst, men tviler på det.. Svar: Honningknoppurt, Centaurea montana


Bilde 4: Denne har dukket opp, syntes det ikke så ut som ugrass når jeg skulle luke og her kommer det et eller annet.. Bladene er ganske bløte, ikke stive. Svar: Opiumsvalume, Papaver somniferum.


Bilde 5: Lilje kanskje? Svar: Iris germanica

5 kommentarer:

  1. Bilde nr 5 er ein Iris

    SvarSlett
  2. Nr 3: Honningknoppurt, Centaurea montana. Staude.
    Nr 4: Opiumsvalume, Papaver somniferum. (Mest sannsynlig).
    Nr 5: (Skjegg)iris, Iris germanica. Staude. Finnes i en utrolig mengde sorter og fargevarianter...

    SvarSlett
  3. Bilde 2 venstre, helt sikker på at det er samme som jeg har. Har fått høre at det er en floks. I fjor trodde jeg det var ugress, så jeg rev bort mye, men gav opp. Blomstrer i august. Bilde utsprunget: http://hyggenhagejournal.blogspot.com/2007/08/fotorunda-13e-augusti.html

    SvarSlett
  4. Nr. 1 er jeg rimelig sikker på er en Veronica spicata.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails